Založ si blog

Prečo je dôležité hľadať svoje korene

Už dlhšiu dobu mi môj syn dával najavo, že mu niečo chýba. Nevedel presne definovať čo, preto ma to súčasne mrzelo aj rozčuľovalo. Keď sme sa na pár dní vybrali do Budapešti, prišiel na to.“Mama veď Ty si mi neodovzdala svoju maďarskú časť!“ Áno, koluje vo mne maďarská krv. Po otcovi, ku ktorému mal môj syn krásny vzťah. Ale nejako v tom rýchlom životnom tempe mi nedošlo, že by som mu mala ukázať, kam som chodila na prázdniny a čo som v Budapešti a jej blízkom okolí, kde neskôr bývala otcova mama, pozažívala.

A tak sme sa túlali po miestach, na ktoré som chodila s mojimi rodičmi. Pavlačový dom, kde ešte pred vojnou začali svoj nový život a kde sa narodili moje staršie sestry. Nádherný park, kam sa chodili prechádzať. Zábavný „Vidam park“ už bohužiaľ nefunguje, ale zakotvili sme v známej a starosvetskej reštaurácii v jeho blízkosti. Strávili sme tu dve hodiny v tieni stromu a ja som bola dojatá. Čašník mi odtiahol aj prisunul stoličku, tak to sa dnes už nenosí. Ale ja tieto starosvetské spôsoby milujem! Živá hudba znela jemne a podprahovo. Nerušila nás pri jedle, práve naopak. Žiadne rádio, žiadne bezduché reklamy. Za bránou reštaurácie Gundel bol úplne iný svet. Môj svet. Niekto by ho nazval snobizmom, ale je snáď „snobizmus pozorné správanie“? Naviac ak vidíte, že to z človeka naozaj vyžaruje? Je snobizmom krásne prestieranie? Ja to považujem za kultúrne správanie. Skrátka a dobre, ako som to napísala v knihe Volanie duše, nenarodila som sa pre staničné reštaurácie, v ktorých sa jedli párky na stojáka z papierovej tácky. 🙂 Po ceste k hotelu sme sa ešte pokochali nádhernou budovou Parlamentu. Vo večernom osvetlení pôsobila romanticky a ešte aj ten mesiačik na oblohe! V tejto budove pracoval môj dedo. Mal na starosti vykurovací systém. Na druhý deň sme zašli do mojej obľúbenej cukrárne Gerbeaud. Má nádherný secesný interiér a stojí na námestí Vorosmártyho už viac ako 150 rokov. Aj pre boli mňa tieto návraty veľmi príjemné.

Bolo zaujímavé sledovať môjho syna, ako mu maďarčina doslova vonia a keď som mu prekladala niektoré bežné vetičky zistil, že maďarská jemná komunikácia sa mu veľmi páči. Najviac vo mne zarezonovalo, keď sa opýtal, čo odpovedala čašníčka, keď sa poďakoval za jedlo. Presný preklad by bol, že ti ho „doniesla zo srdiečka.“ „To je krásne, mami. U nás na Slovensku by ti povedala len „Nemáte za čo.“ Nikdy som si tieto veci neuvedomila, brala som to ako samozrejmosť.

Po tých pár dňoch v Budapešti som zistila, že môj syn sa v správaní zmenil. Začal byť láskavejší k sebe aj k ostatným. Povedané slovami klasika: Je veľmi dôležité pozbierať svojho ducha zo všetkých končín sveta. Iba tak sa môžme dostať k celistvosti.

Prajem vám krásne zážitky z miest, na ktoré sa vyberiete, aj keď nebudete presne vedieť prečo a čo vás tam ťahá. Viktória

Viac o mne aj tu.

DOJATIE je nádherná energia

09.12.2022

Pred pár dňami som bola na krste detskej rozprávkovej knižky. Bola to pre mňa krásna chvíľa a som vďačná svojej priateľke Katke, ktorá mňa aj môjho vydavateľa na túto akciu pozvala. Knižka „Dve vianočné tajomstvá“ z pera spisovateľky Zuzany Kubašákovej je poetická veršovaná rozprávka. Jednu som si kúpila aj keď som už „veľká“ a hneď večer [...]

Pán Sapatrí

30.11.2022

Už ste sa s ním stretli? Alebo ste ho niekde videli, či o ňom aspoň čítali? Ja sa s ním stretávam často. No len v komunikácii. Tak sa to udialo aj na besede v knižnici P. O. Hviezdoslava v Prešove. Dostala som otázku: „Aký je tvoj názor na to, ak ľudia vo svojom živote dodržujú isté pravidlá, podľa ktorých sa riadia a robia to iba preto, že sa to tak patrí?“ [...]

Dáte si lichôtku alebo kompliment?

12.10.2022

Ženy s nízkym sebavedomím (a verte, že ešte stále ich je nepreberné množstvo) nevedia prijímať komplimenty. Tu je situácia zo života: Neskoro večer tankujete benzín do svojho štvornohého miláčika. Muž pri pokladni vás s úsmevom osloví a povie: „To som nevedel, že tak neskoro večer tankujú také krásne dámy.“ Aká je vaša reakcia? Ten je ale dotieravý! Asi [...]

Pellegrini

Web ČTK napadli hackeri, vydali správy o zmarenom atentáte na Pellegriniho

23.04.2024 12:36

Udalosťou sa zaoberá česká Bezpečnostná informačná služba a ďalšie úrady.

Russia Ukraine War Struggling Farmer

Zelenskyj umožňuje stíhať veľkých gaunerov. Ministra podozrievajú, že okradol štát o hektáre pôdy

23.04.2024 12:18

Skupina organizovaného zločinu na čele so šéfom vládneho agrorezortu podľa vyšetrovateľov ukradla pozemky v celkovej hodnote 6,85 milióna eur.

Súdna rada

Súdna rada je aktuálne v kompletnom zložení, budúce nominácie nebude komentovať

23.04.2024 12:01

Dvaja z aktuálnych členov súdnej rady, ktorých v minulosti zvolila do funkcie NR SR, však budú túto stredu vypočutí pred ústavnoprávnym výborom.

Maximilian Krah, Nemecko, AfD, eurovoľby

Nemecko zatklo muža za špionáž pre Čínu, odovzdával informácie z europarlamentu. Peking reaguje

23.04.2024 12:00, aktualizované: 12:11

Spolková generálna prokuratúra tvrdí, že sledoval aktivity čínskej opozície v Nemecku.

viktoriasentpetery

Blog o zážitkoch z ciest, terapeutických sedeniach a emóciách. Cesta za poznaním seba samého.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 15
Celková čítanosť: 24068x
Priemerná čítanosť článkov: 1605x

Autor blogu

Kategórie